FANDOM

Artikkeli-B

Persialainen
Persialainen

Käytös

Rauhallinen ja seurallinen

Alkuperämaa

Persia (nykyinen Iran)

Turkki

Pitkä

Paino

?

Persialaiset kissat ovat yleensä pitkäkarvaisia kissoja, joiden kasvot ovat useimmiten litteänmuotoisia

Historia Muokkaa

Persian 1894

Piirretty Angora/persialainen (1894).

Persialaisen kissan alkuperä on hiukan epäselvä, mutta nimensä mukaisesti se on ilmeisesti kotoisin Persiasta eli nykyisestä Iranista. On myös mahdollista, että se periytyy Turkin angorasta. Ensimmäisestä persialaisesta kissasta ei ole tietoa. Persialaiset kissat esiintyvät ensimmäistä kertaa 1500-luvulla ja 1600-luvulla niitä on tuotu Englantiin. Ne olivat erittäin suosittuja kuningatar Viktorian aikaan. Niillä ei ollut ensin litteää kuonoa, mutta ajan myötä rodulle on saatu se kehiteltyä.
Vanha kuva persialaisesta

Vanha kuva persialaisesta kissasta.

Ominaisuudet ja ulkonäkö Muokkaa

Persialaisilla on hyvin pitkä ja tuuhea turkki, joka tarvitsee säännöllistä hoitoa ettei se taakkuuntuisi. Lisäksi rodun kissoilla on tyypillinen litteä nenä, pienet korvat, pyöreä naama, suuret silmät ja lyhyet jalat. Alunperin rodulla ei ollut litteätä kuonoa ja korvat olivat suuremmat.

Luonne Muokkaa

Persialainen on luonteeltaan seurallinen, ystävällinen, sympaattinen, mutta myös rauhallinen. Se soveltuu hyvin sisäkissaksi. Se viihtyy hyvin perheissä, mutta sitä ei varsinaisesti pidetä sylikissana. Persialaista hankkivan tulisi ottaa huomioon, että sellaisen hoitaminen ei tule olemaan helppoa sillä persialaiset ovat riippuvaisia ihmisistä.

Hoitaminen Muokkaa

Useimpien persialaisten silmät rähmivät, joten niiden silmien pesemistä joka päivä suositellaan kylmän ja keitetyn veden sekoituksella. Huomioi, että vesi ei ole liian kuumaa! Persialaisille kissoille on myös omia silmänpuhdistusaineita.

Persialaisten pitkäkarvaisuuden vuoksi niitä täytyy pestä lähes joka kuukausi. Kun persialaista pestään, sen korviin ei saa mennä vettä, kuten ei muillakaan kissoilla. Kun kissa on pesty, se täytyy kuivata hiustenkuivaimen kylmäpuhallusasetuksella. Hiustenkuivaajassa täytyy olla kylmäpuhallus, koska kissa saattaa palaa.

Terveys Muokkaa

Persialaiset elevät yleensä 10-15 vuotiaaksi. Nykyajan persialaisilla on hyvin litteä nenä ja suuri kallo. Tämä piirre voi aiheuttaa kissalle hengitysoireita, iho- ja silmävikoja ja synnyttämisongelmia. Persialaisilla esiintyy hengitysvaikeusia pääkallon muodon takia eikä persialainen haista niin tehokkaasti kuin normaali kissa. Kyynelkanavien puuttuminen tai ahtautuminen aiheuttaa kissalle jatkuvaa silmävuotoa koska kyyneleet eivät pääse vaeltamaan vapaasti kanavaa pitkin nenäonteloon.

Kuvia Muokkaa

Lähteet Muokkaa

Kissat

Persialainen kissa - Maatiaiskissa - Norjalainen metsäkissa - Maine coon - Ragdoll - Manx - Venäjänsininen - Balineesi - American curl - Siamilainen

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki