FANDOM

Selkirk Rex on kissarotu, jolla on ominaisuutena hyvin kihara turkki.

Selkirk rex
SelkirkRex

Käytös

Seurallinen ja rauhallinen

Alkuperämaa

Yhdysvallat

Turkki

Puolipitkä, kiharainen

Paino

?

Historia ja jalostus Muokkaa

Vuonna 1987 Yhdysvalloissa Montanassa pelastettiin koditon naaras kissa. Se synnytti pesueen ja yksi pennuista omisti poikseullisen kiharaisen turkin. Pentu päätyi kasvattajalle nimeltään Jeri Newman, joka risteytti sen persialaisen kanssa. Tuloksena oli kuusi pentua, joista kolme oli kiharakarvaisia ja kolmella muulla tavallinen turkki. Kasvattaja päätteli kiharoiden olevan dominoiva piirre.

Persialaisia saadaan vieläkin käyttää rodun kasvattamiseen, mutta nykyään lyhyt kuono ei ole toivottava ominaisuus. Brittiläinen on myös toinen rotu jota voidaan käyttää rodun kasvatukseen, koska rodulla on toivottuja piirteitä kuten pyöreä pää.

Ominaisuudet Muokkaa

Rodulla on ominaisuutena pyöreät silmät, posket, naama ja pyöreäkärkiset korvat. Pyöreiden muotojen lisäksi rodulla saa olla vanttera ruumis. Rodun kissat pystyvät olemaan monenvärisiä ja karvojen pituus ja kiharuus vaihtelee. Selkirk rexin turkki on yllättävän helppohoitoinen eikä se vaadi juurikaan harjausta.

Luonne Muokkaa

Luonteeltan rotu on persialaisten tapaan seurallisia, rauhallisia ja luottavaisia. Ne tulevat hyvin toimeen perheen ja muiden eläimien kanssa. Luottavaisuuden takia selkirk rex ei sovi ulkokissaksi. Hyväuskoisina ne joutuvat hankaluuksiin.

Lähteet Muokkaa

  • Lemmikki-lehti N:o 8/2014 sivut 40 ja 41.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki