FANDOM

Sfinx
Sfinx.jpeg

Käytös

Seurallinen, ystävällinen, viisas

Alkuperämaa

Kanada

Turkki

Hyvin lyhyt, lähes karvaton

Paino

Uros n. 4-5 kg, Naaras n. 3-4 kg

Sfinx eli Sphynx on rotu, jolle on kehittynyt mutaatio, josta johtuu sen karvattomuus.

Historia Muokkaa

Ominaisuudet ja ulkonäkö Muokkaa

Sfinx on harvinainen rotu, jota on halveksittu oudon ulkonäön takia. Rotua kutsutaan yleensä karvattomaksi, joka on harhaanjohtava. Oikeasti sfinxeillä on pientä karvoitusta jaloissa, naamassa, hännässä ja korvien ulkopinnassa. Varsinainen karvoitus siitä puuttuu ja iho on selvästi näkyvissä. Sfinxin iho tuntuu lämpimältä ja pehmeältä kuten muillakin kissoilla, mutta se on paljon selvemmin tunnusteltavana. Kaikki värimuodot ovat sfinxeillä mahdollisia ja iho näyttääkin miltä turkin kuuluisi näyttää jos siinä olisi karvoja.

Sfinx on keskikokoinen kissa, jolla on keskikokoinen vartalo, joka sirosta luurangosta huolimatta on hyvin lihaksikas. Sillä on pitkät ja hoikat jalat. Sen pää on muodoltaan kiilamainen ja korvat ovat suuret ja leveät.

Luonne Muokkaa

Sfinx on kuvailtu luonteeltaan ystävälliseksi, seuralliseksi, viisaaksi ja vilkaaksi kissaksi. Se osallistuu mieluiten isäntäväkensä askareisiin. Sfinx nauttii ihmisten ja muiden kissojen läheisyydestä ja kiintyy omistajaansa syvästi. Korkean ruumiinlämpönsä ansiosta se saattaa viettää aikaansa jopa saunan lauteilla.

Kuvia Muokkaa

Lähteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki